19 października 2025

UNIJNY PROJEKT SCWEW

Od września 2025 roku w ramach porozumienia pomiędzy Dyrekcją Instytutu Głuchoniemych oraz Dyrekcją Szkoły Podstawowej nr 48 im. Adama Próchnika w Warszawie została podjęta nowa inicjatywa. Przez 15 miesięcy będziemy uczestniczyli w grantowym, unijnym projekcie SCWEW, czyli w budowie Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączająca. Placówką SCWEW został Instytut Głuchoniemych, który od lat specjalizuje się w kształceniu dzieci i młodzieży o różnym stopniu i rodzaju niepełnosprawności. Pomaga ich rodzinom na wszystkich etapach życia - począwszy od Wczesnego Wspomagania Rozwoju, poprzez przedszkole, szkołę podstawową i szkoły ponadpodstawowe. W naszej placówce, Szkole Podstawowej nr 48, osobą odpowiedzialną za współpracę z zespołem SCWEW IG jest koordynatorka do spraw edukacji włączającej Pani Monika Tuszyńska, pedagog specjalny. Celem projektu jest wsparcie nauczycieli, specjalistów, rodziców a także uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

SCWEW:

  • Diagnozuje potrzeby przedszkoli i szkół objętych projektem.
  • Oferuje szkolenia, warsztaty, konsultacje prowadzone przez doświadczonych specjalistów.
  • Wspiera nauczycieli, personel szkoły i rodziców zgodnie ze zgłoszonymi potrzebami, w zakresie codziennej pracy.
  • Pomaga w doborze podręczników, dostosowaniu programów i metod pracy.
  • Organizuje wypożyczalnię sprzętu, z której szkoła może korzystać testując nowoczesne, pomocne rozwiązania.
  • Pomaga dzieciom i rodzicom lepiej rozumieć rozwój i potrzeby dzieci oraz wspólnie szukać korzystnych rozwiązań.

Najważniejsze jest, że to właśnie kadra szkoły,  rodzice i uczniowie mogą poprzez szkolnego koordynatora zgłaszać swoje potrzeby i propozycje do wszystkich wyżej wymienionych punktów. Mamy nadzieję na wymianę doświadczeń i wspólne szukanie dobrych, praktycznych rozwiązań. Zależy nam na Państwa otwartości, aby opracowany przez nas plan wsparcia jak najtrafniej odpowiadał na potrzeby nauczycieli, rodziców i uczniów. Wierzymy, że wspólnym wysiłkiem możemy sprawić, że proces włączania dziecka ze specjalnymi potrzebami do naszej społeczności stanie się mniej skomplikowany.